Situering
- Werkzaamheden: stenen op hoge palletten veilig verpakken
- Onderneming: Dumoulin Bricks bvba, Roeselare
- Contactpersoon: zaakvoerder
- Betrokken adviseurs: Filip Verbeke, Marc Schevelenbos, Christian Depue
Problematiek
Snelbouw- en gevelstenen leveren op palletten: dagelijkse kost voor elke aannemer en bouwhandelaar. Hoger gestapelde palletten zijn efficiĆ«nt bij het transport, maar zorgen voor moeilijkheden op de bouwplaats. De oplossing is nochtans eenvoudig. Onder andere omdat er strikte regels gelden voor de ladingzekering tijdens het transport, is het vaak niet kosteneffectief om palletten bij het transport op elkaar te stapelen. Om toch zo veel mogelijk bouwmaterialen tegelijk te vervoeren gebruiken fabrikanten van snelbouw- en gevelstenen tegenwoordig meestal palletten waarop de stenen hoger gestapeld worden. Voor het transport is dit ideaal: zo wordt het maximale laadvermogen van de vrachtwagen of de oplegger benut zonder dat er antislipmatten of andere bijkomende middelen nodig zijn om te verhinderen dat de lading gaat schuiven. Op de bouwplaats veroorzaken deze hoge palletten echter bijkomende risico’s. De meeste palletvorken en andere hijstoebehoren voor kranen zijn niet hoog genoeg om een hoge pallet aan te pikken. Bovendien is een hoge, volledig geladen pallet meestal te zwaar om zonder meer op een steiger geplaatst te worden en moet de pallet dus eerst gedeeltelijk met de hand afgeladen worden voordat hij aangepikt kan worden met de palletvork van de kraan. Dat betekent niet alleen tijdverlies, maar ook gevaar van vallende stenen bij het hijsen.
Oplossing
Dumoulin Bricks, een fabrikant van snelbouwstenen uit Roeselare, heeft een heel eenvoudige oplossing voor dat probleem: bij het stapelen van een hoge pallet wordt een tussenpallet in het midden van de stapel geplaatst. De klassieke krimpfolie rond de geladen pallet wordt vervangen door een rekfolie, zodat de folie horizontaal doorgesneden kan worden ter hoogte van de tussenpallet. De ‘halve palletten’ kunnen dan veilig verplaatst worden met een klassieke palletvork; de rekfolie rond de stenen blijft immers intact.
Op de bouwplaats wordt de rekfolie opengesneden ter hoogte van de tussenpallet, waardoor de twee ‘halve palletten’ veilig verplaatst kunnen worden.
Zelf een goede praktijkvoorbeeld voorstellen? Stuur ons een mailtje!