Suikerrock VR

De bouwsector is op zoek naar heel wat nieuwe profielen en biedt stabiele en boeiende carrièremogelijkheden aan iedereen die zich bij de sector wil aansluiten. Om het hoofd te bieden aan het tekort aan arbeidskrachten, hebben de sociale partners een brede strategie ontwikkeld om zowel huidige als toekomstige bouwvakkers een aantrekkelijk sociaal statuut te bieden, met tal van voordelen bovenop het loon. De sector zet ook in op de digitalisering en nieuwe technologieën om uitdagingen zoals energiezuinige renovaties en de ontwikkeling van nieuwe infrastructuren aan te gaan. Hoewel we soms een onverschilligheid zien tegenover technische beroepen, heeft de bouw veel meer te bieden dan hij doet uitschijnen.

 

Om dat aan te tonen, voeren de werkgevers en vakbonden in de Belgische bouwsector, vertegenwoordigd binnen het sectorfonds Constructiv, sinds 2022 een grootschalige imagocampagne onder de slogan "De Bouw Kijkt Verder", die loopt tot 2030. Het hoofddoel van deze campagne is het imago van de bouwsector veranderen: een technische sector die inclusiever, veiliger en schoner is geworden.

Voor het derde jaar op rij zullen de partners van de campagne aanwezig zijn op de zomerfestivals om rechtstreeks in contact te komen met de jongere generaties, hun interesse te wekken en hen te informeren over de vele voordelen en carrièremogelijkheden binnen de bouw. Op hun stand, die dit jaar wordt opgesteld op de festivalterreinen van Couleur Café, Baudet’stival, Francofolies de Spa, SuikerRock en Alcatraz, zal de bouwsector zich richten tot de festivalgangers onder de campagne « De Bouw Kijkt Verder » en hen een reeks leuke en boeiende activiteiten aanbieden om de toekomstige beroepen in de bouw te ontdekken. Er is speciaal een VR-spel ontwikkeld om meer te leren over de verschillende beroepen in de bouw. De deelnemers krijgen ook de kans originele T-shirts te winnen die een link leggen tussen de bouw en de muziekwereld: Béton Jovi, Rigger finger, HV AC, David Bouw, …

Bouw Shirts

Deze activiteiten leggen ook nadruk op de technologische evoluties in de sector, onder andere door bezoekers de kans te geven om bouwmachines te besturen via simulatoren of, met een VR-bril, echte bouwplaatsen te bezoeken die door drones zijn gefilmd. De samenwerking met het festival Suikerrock maakt het mogelijk om een extra ruimte aan de stand toe te voegen, een echte « experience corner », waar festivalgangers onder andere enkele technologieën kunnen testen, zoals bouwexoskeletten, of kunnen kennismaken met werken op hoogte aan boord van een hoogwerker en genieten van een adembenemend uitzicht over het festival. Natuurlijk zullen er, los van het speelse aspect, experts uit de sector aanwezig zijn om de festivalgangers te informeren over beschikbare jobs en opleidingen.

 

Deze festivalactie maakt deel uit van de vele acties die in het kader van deze campagne worden opgezet. Op de website www.debouwkijktverder.be kunnen gebruikers verschillende facetten van de bouw ontdekken, zoals de voordelen voor werknemers, filmpjes gemaakt met influencers, portretten van vrouwen die actief zijn op de werf, en artikels die de vooruitgang op het vlak van veiligheid, technologische innovatie en circulariteit in de kijker zetten, evenals de impact van de bouw op de samenleving.

Eind 2024 werd er een nieuwe tool online geplaatst op de website om gebruikers te begeleiden naar beschikbare opleidingen en jobaanbiedingen. Deze tool, genaamd « BouwWizard », is makkelijk in gebruik en stelt elke geïnteresseerde in staat snel de opleiding of vacatures te vinden die overeenkomen met zijn of haar profiel, vaardigheden en interesses. Dankzij de gepersonaliseerde aanbevelingen is dit hulpmiddel een waardevolle gids voor iedereen die een carrière in de bouw wil starten.

 

Het hele jaar door richt de campagne zich tot de Belgische bevolking via sociale media en diverse evenementen, zoals Batibouw, de beurs van Libramont, de Gentse Feesten, ... maar ook via specifieke evenementen gericht op leerlingen in de bouw, werkzoekenden en het brede publiek: promotionele evenementen van werkgevers- en vakbondorganisaties, bouwplaatsbezoeken, technologische en veiligheidsdemonstraties, wedstrijden voor jong talent, bezoeken aan opleidingscentra, opendeurdagen in bouwscholen, studie- en beroepsbeurzen, enz.

 

Al deze evenementen zijn te vinden in de agenda op de website https://www.debouwkijktverder.be/events/

 

Door steeds meer initiatieven op te zetten om het imago van de sector te verbeteren en de verschillende doelgroepen te bereiken, willen de partners van de campagne « De Bouw Kijkt Verder » hun inspanningen voortzetten om tegen 2030 hun doelstellingen te behalen, namelijk:

  • Het aantal leerlingen in het bouwonderwijs met 20% verhogen
  • Het doorstroompercentage naar de bouwsector met 20% verhogen
  • Het aantal werknemers dat de sector verlaat met 20% verminderen
  • Het imago van de bouwsector duurzaam verbeteren

Meer info op de website www.debouwkijktverder.be en op sociale media.

"De Bouw Kijkt Verder" is een initiatief van de sociale partners van de bouwsector

Dbkv Partners