Een duale leerling op een werf (Vlaanderen - Nederlandstalig Brussel) – Wat is de rol van de school?

In de bouwsector gelden duidelijke regels voor de veiligheid en het welzijn van jongeren op het werk. Zodra een leerling in het kader van een duale opleiding arbeid verricht, moeten de school, de werkgever en de leerling zelf rekening houden met deze welzijnsregels. We hebben een overzicht gemaakt van de belangrijkste aandachtspunten bij duaal leren in het Nederlandstalig onderwijs (Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel), zodat jij als school je leerlingen correct kan voorbereiden en begeleiden. 

  • Overeenkomst afsluiten met leerbedrijf en leerling
    • OAO (bezoldigd): onderneming sluit arbeidsongevallenverzekering af.
    • SAO (onbezoldigd): school sluit verzekering af.
  • Informatie delen met bedrijven - Informeer de onderneming over welzijnsregels
  • Geschiktheid van het duale leerbedrijf nagaan
    • Check of het bedrijf erkend is als leerwerkplek via app.werkplekduaal.be.
    • Gebruik de zelfscan om de maturiteit op vlak van welzijn te controleren.
  • Overlegmoment organiseren tussen leerling, mentor en trajectbegeleider om veiligheid op de werkplek te bespreken.
  • Controleren of de duale leerling in orde is met de verplichte basisveiligheidsopleiding (BVO) - anders moet dit georganiseerd worden.

 

  • Toezicht op veiligheid op de werkplek (verantwoordelijkheid van de werkgever, maar school is medeondertekenaar):
    • Is er een risicoanalyse uitgevoerd?
    • Is er sprake van gezondheidstoezicht (via arbeidsarts)?
    • Is er een mentor aangeduid en is er onthaal en begeleiding?
    • Zijn er persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) voorzien?
    • Worden de nodige preventiemaatregelen toegepast?
    • Worden er geen verboden taken uitgevoerd (zie verder) ?
  • Een duale leerling mag géén gevaarlijke arbeid verrichten, behalve als:
  1. dit noodzakelijk is voor de opleiding (opgenomen in het leerplan) én
  2. je extra preventiemaatregelen neemt én
  3. er is toezicht en begeleiding door een ervaren werknemer (de mentor).
  • Verboden taken zijn o.a.:
    • werken in diepe sleuven (>2 m);
    • slopen van gebouwen;
    • besturen van kranen, graafmachines of hefwerktuigen;
    • montage/demontage van steigers;
    • werken met bepaalde houtbewerkingsmachines;
    • werken met kankerverwekkende stoffen, kwartsstof of asbest;
    • las- of snijwerk in besloten tanks

! De lijst is niet volledig. De risicoanalyse bepaalt wat wél en niet mag !

  • De werkgever (het leerbedrijf) moet meteen de school en trajectbegeleider verwittigen.
  • Wie aangifte doet bij de verzekering (binnen de 8 dagen) hangt af van de overeenkomst:
    • OAO: werkgever doet aangifte bij ongeval op school en werkplek
    • SAO: school doet aangifte
  • Bijkomende acties afhankelijk van de ernst:
    • melding aan Toezicht Welzijn op het Werk bij ernstig of zeer ernstig ongeval;
    • opstellen van een ongevalsverslag;
    • analyse met preventiedienst en voorstel maatregelen.
  • Werk samen met de werkgever (het leerbedrijf) om uit het ongeval te leren
  • De trajectbegeleider evalueert samen met de mentor
  • Informeer de leerling over werken in de bouw, bouwingroeibanen of instroomtrajecten via Constructiv